30 April 2008

Borak-borak kosong

Semalam saya dijemput makan tengah hari oleh seorang sahabat yang hampir dengan orang-orang besar UMNO di sebuah restoran jepun di Petaling Jaya.

Beliau meminta saya datang bersama Rashid seorang rakan kenalan bersama untuk sembang-sembang sambil makan.

Kawan saya ini tidak ada topik perbualan selain daripada hal politik yang berkaitan dengan UMNO selepas PU12 ini.

“Aku nak habak kat hang ni! Najib akan lawan Pak Lah hang tau!” dia bercakap secara perlahan-lahan. “Tapi Najib duk diam dulu. Najib is just counting on the right time to announce his decision. Pii Pak Lah!!” katanya dengan penuh keyakinan.

Saya jawab, “Boleh ke Najib lawan PL sedangkan dia jadi buah mulut rakyat dengan bermacam-macam cerita yang tak baik. Macam-macam kita dengar. Altantuyalah! Cerita komisyen kapal selamlah! Dan banyak lagi! Kalau dia jadi pengganti tak ada bezalah!” saya menjawab.

“Don’t worry bro, kita ada cara nak tepih isu-isu tu, hang jangan susah” jawabnya.

“There’s no reason for me to worry bro! If Pak Lah is succeeded by somebody within the same rejected group then the game is over for UMNO as this party will be in oblivion just a day after next General Election! So we won’t worry about UMNO anymore bro,” saya berkata dengan serius.

“By then Pakatan Rakyat will be the government for the day. All of us would surely have nothing more to worry because UMNO will be history. If we are that eager to see the demise of UMNO, Najib would be our best choice to succeed Pak Lah” kata saya lagi.


“Wow bro, imagine Rosmah being the first lady! She would be exceedingly glamourous!
De Facto PM bro!” kata Rashid yang saya rasa menyindir.

“Don’t bring her name in our conversation. It’s not her fault for what she is. The responsibility of shaping the attribute of a wife rests on the husband,” jawab saya menasihati Rashid.

Rashid sambung lagi “Aha, if the fight between the two rejected leaders really happen, it would be very interesting to watch! Surely the kettle will call the pot black or the pot telling the kettle black!"

Kawan saya yang seorang lagi kata, “Bila hang cakap lagu tu aku penin lah. Habih kalau tak Najib siapa yang patut ambik alih Pak Lah? Pak Lah tak laghat dah. Sat lagi dia pii dah!”

Saya menjawab, “Orang melayu ini adalah bangsa yang berkeramat! Yang penting bro, jangan putus-putus berdoa. Kita mesti bertawajjuh serta bertawassul dengan tuhan semoga kita didatangi oleh seorang pemimpin yang boleh membina rakyat dan negara kita dengan betul.”

Itulah di antara perkara yang diperkatakan semasa makan selain daripada cerita-cerita biasa bagi kita yang sudah masuk kategori warga emas ini.

Antara cerita-cerita yang lain termasuklah isu-isu cucu serta anak menantu.

Ada sikit-sikit cerita tentang kawan-kawan yang berkahwin dua, tiga dan empat.

Ada lagi satu, cerita kawan-kawan yang takut bini!

Itu sahaja coretan hari ini……………………………………… Aspan Alias.

1 comment:

Anonymous said...

Ombong memang banyak cito, jangan lupo next posting pls, "kisah orang takut bini"