12 January 2007

27. Bila majoriti bersalah, minoriti lah yang benar

Saya baru sahaja pulang ke rumah dari berjumpa seorang teman lama yang menjemput saya untuk makan ‘Brunch’ di USJ 11. Teman saya itu adalah bekas Ahli Parlimen pada tahun lapan puluhan dahulu tetapi dia tidak mahu bercakap tentang politik. “Politics these days are full of shits and UMNO can’t solve the problems.” Katanya dalam bahasa inggeris.

“Bro, why do you bother to think about those leaders?! I read your writing in your blogger. You may say good stuffs but we have to come to term that saying right things in UMNO is prohibited. You may be sacked! You know, those people in Parliament and MT call themselves leaders but many of them subscribe to slave mentality” bentaknya keras.

Saya menerima pandangannya dengan hati yang terbuka, kerana saya percaya kepada demokrasi, dan sesiapa pun boleh memberikan pandangan mereka dengan bebas. Saya beritahu dia saya menulis bukan kerana hendak jadi pemimpin, dan saya bukan pun seorang pemimpin. Saya hanya membuat sesuatu walaupun orang tidak ramai yang memberikan sokongan cara terbuka, saya percaya suatu hari nanti perkara yang ditolak akan terbukti kebenarannya.

Mungkin ada orang yang marah dan mengejek-ejek kita sekarang tetapi tidak seorang pun yang tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Yang pentingnya pandangan kita mesti berdasarkan keikhlasan, dan samada diterima atau sebaliknya, biarlah waktu yang menentukannya.

Nabi Nuh alaihisalam memakan masa lapan ratus dari seribu tahun umurnya untuk berusaha membawa umatnya ke jalan yang benar. Nuh dipulaukan, diejek dan dilontarkan dengan kata-kata kesat oleh masyarakat waktu itu. Berbagai-bagai usaha dilakukan untuk menggagalkannya., namun dia terus dengan usahanya untuk menyedarkan umat pada masa itu.

Akhirnya Nuh hanya mendapat sokongan seramai lapan puluh satu orang pengikut sahaja. Yang majoriti mengikut pemimpin jahiliah yang berpangkat besar, termasuklah anak dan isterinya sendri.

Apabila Nuh membina bahtera dia dianggap gila oleh masyarakatnya, kerana membina bahtera di tengah padang pasir. Memang tidak nampak oleh masyarakat waktu itu apa perlunya Nuh membina bahtera yang besar itu. Selain dari lapan puluh satu orang pengikutnya, semua manusia tidak memandangnya dengan sebelah mata pun.

Akhirnya kebenaran tiba, malapetaka di turunkan Tuhan dengan banjir dan bah yang menenggelamkan bumi dan umat yang engkar tadi tenggelam lemas, termasuklah anak dan isterinya yang tidak mahu beriman kepada Allah swt. Kalau air bah zaman Nuh berulang, ‘yatch’ besar dan mewah pun tidak akan dapat menyelamatkan umat.

Nuh dengan pengikutnya terselamat di atas bahtera binaannya yang menjadi bahan ejekan masyarakatnya itu. Sesungguhnya kebenaran memang sukar untuk diterima oleh manusia kerana kebenaran akan hanya tercapai dengan kesabaran dan pengorbanan.

Sebaliknya kemungkaran memang mudah untuk mendapat sambutan kerana ianya menghayalkan manusia dengan kebendaan yang belum tentu berada didalam keredhaan Tuhan.

Pesan aulia dan wali Allah, ‘syurga dikelilingi oleh duri, sedangkan neraka dipagari dek roti’. Yang majoriti tidak semestinya betul dan yang minoriti tidak semestinya salah.

Sekian. WASSALAM.









No comments: